البته خدا گفتار زنی کـه با تو درون مورد شوهرش گفتگو مـی کرد و به سوی خدا شکایت مـی کرد، بیوگرافی رعنا منصور spf 1 شنید ؛و خدا گفتگو شما دو که تا را مـی شنود ،همانا خدا شنوا و بصیر هست .(مجادله،1)
خدای مـهربان به منظور ایجاد مودت ورحمت بین زن وشوهر ،وظایف وحقوقی به منظور هر یک مشخص کرده هست ،تا باعمل بـه آن مودت وعلاقه بین زن وشوهر برقرار شود ودر کنار یکدیگر آرامش کــسب کنند .
برای آن کـه به مطلب را درون حد یک مقاله باز کنیم ، بـه سه اصل زیر توجه نماییم :
1ـ حقوق متقابل زن وشوهر
2ـ تقدم اخلاق بر حقوق درون خانواده
3ـ اصل معاشرت بـه معروف
حقوق متقابل زن وشوهر
خدای مـهربان به منظور ایجاد مودت درون بین زن وشوهر ،حقوق متقابلی به منظور آنـهاتشریح نموده هست ،ودر قرآن فرموده هست :
(ومانند همان وظایفی کـه بر عهده زنان هست ،به طور شایسته ،به نفع آنان بر عهده مردان هست )(بقره ،228) .علی (ع) حقوق افراد را نسبت بـه یکدیگر مـی فرماید :
«پس ،خدای سبحان برخی از حقوق خود را به منظور بعضی از مردم واجب کرد ،وآن حقوق را درون برابر گذاشت ،که برخی از حقوق برخی دیگررا واجب گرداند وحقی بر کــسی واجب نمـی شود مگر همانند آن را انجام دهد .»(خطبه 216،ص،443) از کلام نورانی امام (ع) ، این مطلب را مـی توان نتیجه گرفت کـه : بیوگرافی رعنا منصور spf 1 هیچ حقی بر کــسی واجب نمـی گردد مگر آن کـه در مقابل آن حق ،وظیفه ای مقرر هست و رابطه بین حق و تکلیف، متقابل هست . بیوگرافی رعنا منصور spf 1 خدای حکیم ،حق وتکالیف درون زندگانی زناشویی ،براساس ویژگی های زن ومرد مـی باشد ،یعنی آن کـه زن کـه احساسات درون او غلبه دارد،مسؤلیت ومدیریت خانواده را بـه مرد واگذار کرده هست ؛و مرد را کـه خشونت ذاتی دارد ،به مدارا و ملاطفت با زن سفارش کرده هست . بیوگرافی رعنا منصور spf 1 آیت الله جوادی آملی پیرامون تلازم حق وتکلیف این گونـه مـی فرمایند :
با روشن شدن وجود تلازم مـیان حق وتکلیف و قابل تفکیک نبودن این دو ،معلوم مـی شود هرجا سخن از تکلیف بـه مـیان مـی آید بدان معنا نیست کـه حقی درون آنجا مطرح نباشد ،یـا درون جایی کـه از حق سخن گفته مـی شود تکلیفی وجود نداشته باشد ،بنابراین گفتن این کـه زبان دین زبان تکلیف هست ؛نـه زبان حق ،سخن منطقی نیست ( جوادی آملی ،ص ،259) .
بنابرابن اگرزن وظیفه«اطاعت » دارد ، مرد وظیفه «مدارا » و «معاشرت بـه معروف» دارد . ومرد نمـی تواند بـه عنوان اطاعت از من ،همسرش را از رفتن بـه خانـه والدینش ،بدون دلیل محروم کند . و هم چنین زن بـه عنوان وظیفه من فقط اطاعت درون تمکین وخروج از خانـه هست ، از اطاعت از خواسته های عقلی و مشروع مرد تمرد نماید.
تقدم اخلاق بر حقوق ،در خانواده
در خانواده علاوه بر هماهنگی قوانین واخلاقیـات ،باید حقوق درخدمت اخلاق بوده واخلاق مقدم بر حقوق باشد .طبیعت خانواده ونوع رابطه اعضای آن با یکدیگر بـه نحوی هست که حقوق بـه تنـهایی قادر نیست این روابط را تنظیم وتعدیل سازد. بـه همـین دلیل ،طرح «حقوق خانواده » بـه جای«اخلاق خانواده » واولویت بـه آن را مضر دانسته وآن را بر خلاف مصالح خانواده مـی دانیم .
خانواده را اخلاق اداره مـی کند و حقوق به منظور شرایط غیر عادی است. زمانی کـه اوضاع دگرگون مـی شود وعشق ،ایثار وفداکاری جای خود را بـه ناسازگاری وزیـادخواهی مـی دهد ،در این صورت حقوق بـه کار مـی آید .
حقوق خانواده رنگ و چهره دیگری دارد و جنبه انسانی و عاطفی آن بر سیمای منطقی قواعد غلبه دارد و بر همـه راه حل ها سایـه افکنده هست . این کلید همـه معما ها وبی اعتنایی بـه آن سرچشمـه کج روی هاست .
طبع خانواده با حقوق واحکام آمرانـه سازگار نیست وتأثیرقوانین درون ایجاد نظم درون آن ناچیز هست . حقوق ،زن وشوهر را بـه منزله دو مدعی درون مقابل هم قرار مـی دهد کـه هر یک خواهان حق خود واستیفای آن هست . اگر اخلاق نباشد ،زن بـه خاطر کار منزل واداره امور داخی خانـه از شوهر دستمزه مطالبه مـی کند . حقوق بـه زن حق مـی دهد کـه به خاطر شیر از پدر بچه وشوهر خود اجرت دریـافت کند . بـه او مـی گوید : تو مـی توانی درون قبال انجام کارهایی کـه بر تو واجب نیست مزد طلب نمایی وبدون آن اقدام نکنی . بـه مرد نیز مـی گوید : تو رئیس خانواده هستی . اختیـار تعیین مسکن با توست و زن ملزم هست هر جا کـه تو تعیین زندگی نماید . تو مـی توانی با کار و شغل زن بـه دلیل مغایرت با مصالح خانوادگی مخالفت کنی و........همـه این موارد،احکام ومقررات حقوقی هست ، امّا هر کدام مـی تواند نشانی از غیر صمـیمـی بودن یک زندگی مشترک باشد . اخلاق بـه جای این دستورهای خشک و بی روح بـه تفاهم ،مدارا ،احسان عشق ،محبت ،تعاون و......توصیـه مـی کند . خلاصه آن وحدت معنوی کـه از یک زندگی مشترک انتظار مـی رود ،فقط درون گرو آموزههای اخلاقی هست واین توقع از حقوق بیـهوده هست .
اصل معاشرت بـه معروف
در قرآن بـه مرد سفارش اکید بر رفتار «معروف » نسبت بـه همسرش شده هست .
با زنان بـه خوبی ومعروف رفتار کنید ؛واگر از آنان خوشتان نیـامد ،پس چه بسا چیزی را خوش نمـی دارید وخدا درون آن خیر فراوان قرار دهد .(نساء آیـه 19)
1ـ حق همسر، بخشش اشتباهات او
ابن عمّّار از امام صادق (ع) پرسید : حق همسر بر شوهر چیست ، وقتی آن را انجام دهد نیکوکار بـه شمار خواهد آمد ؟ امام صادق (ع) فرمودند : او را سیر کند و بپوشاند و زمانی کـه از روی نادانی کاری انجام داد از ،او را ببخشد و امام صادق (ع) فرمود پدرم زنی داشت کـه او را اذیّت مـی کرد و پدرم او را مـی بخشید (کلینی ،ج، 5 ،ص ،511).
در این کلام نورانی امام صادق (ع) مردی نیکوکار بـه حساب مـی آید کـه اشتباهات همسرش را ببخشد و به روی او نیـاورد .
2ـ حق همسر، ترش روی ن بـه او
پیـامبر اسلا م (ص) فرمودند : حق همسر بر شوهر این هست که اورا سیر بگرداند ، عیوبش را بپوشاند وبه او ترش رویی نکند (محمدی ری شـهری ،ج ،4،ص،284) . درون این حدیث شریف پوشاندن عیب همسر و با روی گشاده با او برخورد را ،حق همسر مـی داند .
3ـ مدارا و هم نشینی احسن ، رمز یک زندگی با صفاست
در حدیثی امام علی ( ع ) به منظور آن کـه یک زندگی با صفا داشته باشیم این گونـه مـی فرماید :
در همـه شرایط با همسرت مدارا کن و با او هم نشینی احسن وخوب داشته باش که تا آن کـه زندگیت با صفا وزیبا شود (مصطفوی ،ص ،100) . آیـا شما یک زندگی با صفا را آرزو ندارید ؟ !!پس بـه توصیـه امام مؤمنین عمل کنید .
4ـ رفتار زیبای همسر ،در گرو گفتار نیکو ست
امـیرمؤمنان(ع) مـی فرماید : با همسرتان زیبا سخن بگویید، که تا شاید آنـها ، نسبت بـه شما رفتار زیبا و خوبی داشته باشند (مجلسی ، ج ،103 ،ص ،223) . شما کـه مایلید همسرتان با شما بـه نیکو رفتار کند ،پس با او زیبا حرف بزن ؛یقین بدان کـه با خشونت و با بی توجهی ،هیچ گاه بـه این آرزوی خود نخواهید رسید .
5ـ بهترین مردان امت پیـامبر (ص)
پیـامبر گرامـی (ص) فرمودند : بهترین مردان امت من آن کــسانی هستند کـه نسبت بـه اعضای خانواده شان تکبر وخشونت نداشته باشند ،ونسبت بـه آنـها مـهربان ودلسوز باشند ، و به آنـها ظلم نکنند سپس آیـه « مردان سرپرست زنان هستند، بـه خاطر آن کـه خدا بعضی را بر بعضی برتری داده است...» را تلاوت فرمودند (با با زاده ،ص ،242 ) . آیـا دوست ندارید شما از زمره بهترین مردان امت رسول الله (ص) باشید ؟!
6ـ زن ، معشوق مورد اکرام شوهر
امام باقر علیـه السلام فرمودند : هر کــسی همسری گرفت بعد باید آنـها را اکرام کند ،زیرا آن کـه همسر شما « لعبت »
شماست بعد هر کــسی همسر گرفت او را ضایع نکند (بابازاده ،ص، 208) . لعبت ، بـه معنی دلبر ومعشوق مـی باشد ، بنابراین سفارش امام (ع) این گونـه هست که با همسرت دلبری وعاشقی کن ، چنانچه این دلبری را انجام ندهید ،او را ضایع کرده اید ، و این با اکرام وبزرگ داشت همسر مغایرت دارد.
آقای گرامـی، زن ،دلبر ومعشوق توست ، نـه ای درون اختیـار تو ؛ خانم گرامـی ، شوهرت ،سرپرست توست ، سرپرستی او را بپذیر ؛ تنـها راه زندگی شیرین و آرامش بخش و عشق محور همـین هست وبس .[بهترین ها - مطالب زناشویی بیوگرافی رعنا منصور spf 1]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 05 Jul 2018 03:48:00 +0000